För Blåtand är endast det bästa är gott nog
Blåtand är sagan om en man och hans vision. Om drömmen att ta tillvara bär från den svenska skogen, skapa de godaste naturprodukter av högsta kvalitet och erbjuda dem till en värld där endast det bästa är gott nog.
Delikatesser värdiga en konung från Blåtand, King of Taste.
Det var en gång en ung ingenjör och entreprenör som hette Ulf Hagner. Han hade ett stort intresse för Sveriges vackra natur och de fantastiska råvaror som skogen erbjuder. På sina långa strövtåg i skog och mark plockade han stora mängder bär som han sedan kokade till sylt vid grytorna i sitt hem. Med ett brinnande intresse för att producera den bästa sylten av naturliga och smakrika svenska bär baserade han receptet till framgång på handplockade blåbär, lingon och hjortron.
Och folket fann att det var gott.
Blåtand som symbol för nordisk framgång, styrka och mod.
En dag grundade mannen ett livsmedelsföretag. Han gav det namnet Blåtand. Blåtand efter den kända vikingakonungen Harald Blåtand, som en symbol för nordisk framgång, kreativitet, styrka och mod. Och för att prägla den anda mannen ville att företaget skulle ha.
Och folket fann att det var gott.
Syltfabriken tar fart och Blåtand erövrar Sverige.
Snart upptäckte svenska fina butiker som NK och Arlanda Taxfree den goda sylten från Blåtand och försäljningen tog fart. När produktionen i hemmet blev för liten byggde mannen en syltfabrik i Stöde. Nu fick även den svenska mejeriindustrin upp ögonen för Blåtands smakkunskaper och kunnande om de nordiska bären. De började beställa beredningar av naturliga bär som berikade goda youghurt- och filprodukter i hela riket.
Och folket fann att det var gott.
Blåtand fick anställa fler duktiga medarbetare samt bygga ut sin fabrik för att öka produktionen och leverera syltberedningar i containers som rymde tusen liter.
Bärkraft på den europeiska marknaden.
När ryktet om Blåtand och de goda bärprodukterna nådde Europa imponerades folket av den mustiga smaken och de fina, hela bären i sylten. Snart hade Blåtand många stora europeiska kunder som importerade sylt på hink och glasburk från den lilla orten Stöde i Sverige.
Ryktet om ett bärrenseri i världsklass når Japan.
Stärkt av framgångarna byggde Blåtand en ny fabrik med ett bärrenseri i världsklass och ett stort fryslager som fylldes främst med blåbär och lingon. Genast nådde ryktet ända till Japan och japanska hälsokostkunder avtalade om väsentliga leveranser av de eftertraktade svenska blåbären som är så rika på antioxidanter.
Blåtand redo för nya äventyr med världen som marknad.
I dag är Blåtand ett ledande internationellt livsmedelsföretag med alla viktiga ingredienser på plats. Företaget står redo att utvecklas vidare och nå nya marknader med sina goda, naturliga produkter. Finsmakare världen över som vill ha det bästa väntar redan.
King of Taste med adelsmärket Quality and Service.
Liksom kung Harald Blåtand ska Blåtand alltid vara bäst inom sitt område. Därför är Blåtand King of Taste och bär adelsmärket Quality and Service.
Milstolpar.
1986 Livsmedelsföretaget Blåtand grundas
1993 Blåtand bygger en syltfabrik i Stöde
2007 Blåtand bygger ny fabrik och bärrenseri i världsklass
2013 Blåtand uppgraderar renserilinjen med dubbel kamarasortering och röntgen
Vikingakungen Harald Blåtand
Blåtand är uppkallat efter den legendariske vikingakungen Harald Blåtand. Parallellerna med vikingatiden och dagens Blåtand tar sig uttryck i vår design och logotyp. Och precis som Harald Blåtands vision om något större och bättre har vi som vision att vara bäst i branschen. Här är berättelsen som inspirerar oss.
Harald Blåtand föddes cirka år 935 i Jellinge i Danmark (Jylland) och var son till vikingakungen Gorm och hans hustru Tyra. Han blev kung efter sin far och regerade under 30–40 år fram till sin död cirka år 985.
Genom allianser och erövringar skapade Harald ett rike som täckte Danmark, delar av Tyskland, Sverige och Norge. Under sin tid som vikingakung införde Harald Blåtand kristendomen i sitt rike. Han gifte sig med Tove, en vendisk (nordtyskland) furstes dotter. Hans ättlingar nådde också framgångar, ett exempel är barnbarnet Knut den Store som blev kung av England.
Haralds framgångar som kung och hans karaktäristiska namn Blåtand har gjort stort avtryck i historien och hans namn lever därför kvar än idag.
Vår logotype och vårt varumärke.
Jellingestenen är en mycket vacker och känd runsten som lät resas av Harald Blåtand cirka år 965 i Danmark. På en sida av stenen finns ett mycket vackert ornament med ett fabeldjur (sagodjur). Det är ett lejon med horn och lång svans som sprutar eld i kamp med en orm. Detta sagodjur återfinns även på andra runstenar som vikingar lät resa både i Danmark, Sverige och England. Sagodjuret symboliserar mod, styrka och framgång.
Harald Blåtands sagodjur är förebilden för vår logotyp. Den symboliserar vår företagsanda och verkar som en kunglig representant för vårt varumärke Blåtand, King of taste.